Støbning af gipsklokker

Det er ikke muligt at deltage i eller overvære støbning af Klokkemuseets bronzeklokker på grund af varmen fra smeltningen. I stedet for kan man deltage i støbningen af gipsklokker. 

Forsøgsstøbning

Mandag den 14. oktober havde Dansk Klokkemuseum besøg af otte friske børn fra SFO på Stepping Friskole og Natur og Idræts-børnehus sammen med deres lærer Mette Billeschou Glumsø. De havde indvilliget i at deltage i et forsøg med at støbe gipsklokker. Fra museet deltog Mathilde, Rasmus, Emil, Lene og Thomas Skøtt samt Ole Daugaard og Lars-Peter Melchiorsen.
 
  • Hjemmelavet modellervoks blev lagt i bunden af en papkasse og en bronzeklokke presset halvvejs ned.
    Forberedelser inden dagen. Hjemmelavet modellervoks blev lagt i bunden af en papkasse og en bronzeklokke presset halvvejs ned.
  • Silikone med hærder blev tilført, så det nåede halvvejs op om klokken.
    Forberedelser inden dagen. Silikone med hærder blev tilført, så det nåede halvvejs op om klokken.
  • Efter størkning blev kassen vendt, voksen fjernet, vaseline påført og resten af silikonen hældt på..
    Forberedelser inden dagen. Efter størkning blev kassen vendt, voksen fjernet, vaseline påført og resten af silikonen hældt på..
  • Efter størkning kunne silikonehalvdelene adskilles og klokken tages ud. Gips hældtes i otte gange.
    Forberedelser inden dagen. Efter størkning kunne silikonehalvdelene adskilles og klokken tages ud. Gips hældtes i otte gange.
  • Silikoneformen adskilles og gipsen blandes med vand.
    På dagen: Gipsen blandes. Silikoneformen adskilles og gipsen blandes med vand.
  • Gipsmassen hældes på formen.
    Gipsen hældes op. Gipsmassen hældes på formen.
  • Gipsen skal tørre i godt et kvarter. Imens ser børnene museets egne bronzeklokker.
    Om støbning af bronzeklokker. Gipsen skal tørre i godt et kvarter. Imens ser børnene museets egne bronzeklokker.
  • I støberiet fortælles om, hvordan bronzestøbningen foregår.
    Om støbning af bronzeklokker. I støberiet fortælles om, hvordan bronzestøbningen foregår.
  • På museet ser og hører børnene nogle af de store klokker og prøver klokkespil.
    På Klokkemuseet. På museet ser og hører børnene nogle af de store klokker og prøver klokkespil.
  • På loftet ses de mindre klokker, og der trykkes på alle knapper og trækkes i alle tråde.
    På Klokkemuseet. På loftet ses de mindre klokker, og der trykkes på alle knapper og trækkes i alle tråde.
  • Så er gipsen tørret og gipsklokken tages ud af formen.
    Støbning færdig. Så er gipsen tørret og gipsklokken tages ud af formen.
  • Gipsen skal nu pensles, så den ikke tager mod fedt og snavs. Mens den tørrer, spises madpakker.
    Pensling med ColourFix. Gipsen skal nu pensles, så den ikke tager mod fedt og snavs. Mens den tørrer, spises madpakker.
  • Så er alle klokkerne klar til den sidste afpudsning.
    Ni gipsklokker. Så er alle klokkerne klar til den sidste afpudsning.
  • Der skal bruges knofedt...
    Pudsning. Der skal bruges knofedt...
  • ...og fint sandpapir. Så kan alle børnene få en fin klokke med hjem, som de kan pynte videre på.
    Pudsning. ...og fint sandpapir. Så kan alle børnene få en fin klokke med hjem, som de kan pynte videre på.
  • Efter veludført gerning kan der rundes af på Sønderjysk Skolemuseums legeplads.
    På legepladsen. Efter veludført gerning kan der rundes af på Sønderjysk Skolemuseums legeplads.